rss
Jesteś tutaj: www.whomus.pl Ciekawostki Ciecierzyca - ziarenko zdrowia Drukuj
Ciekawostki

Ciecierzyca - ziarenko zdrowia

2012-04-10

"Jesteśmy tym, co jemy" - jak głosi stare przysłowie. Cudowne tabletki i mikstury nie zapewnią nam zdrowia i urody - ewentualnie odchudzą nasze portfele. Przepisu na młodości i witalności musimy szukać w naturze. A w naszym jadłospisie na zawsze powinny znaleźć się pełnowartościowe, nieprzetworzone produkty. Prawdziwym niezbędnikiem w kuchni powinna być ciecierzyca. Jej ziarna od wielu tysięcy lat stanowią podstawę diety w wielu zakątkach świata. Nie bez przyczyny, już starożytni rozsławili dobroczynne działanie ciecierzycy. Cicer Arietinum - bo taka jest jej łacińska nazwa - jest prawdziwą skarbnicą minerałów i witamin. Białko zawarte w jej ziarnach doskonale zastępuje białko zwierzęce. Ciecierzyca zawiera także kwas foliowy, żelazo, witaminy z grupy B, fosfor. Jedząc ją codziennie - odżywimy nasz mózg, poprawimy odporność, wzmocnimy serce, nasze włosy i oczy będą lśnić, a skóra nabierze jędrności, gładkości i blasku.

Patrząc na liczne zalety ciecierzycy - trudno uwierzyć , że wciąż jest tak mało popularna w Polsce!

Groch włoski sam w sobie ma łagodny smak - dlatego uwielbia dodatki. Warzywa, oliwy, przyprawy, sosy, stanowią dla niego nieodzowny dodatek. Jest niezastąpioną "bazą" dla wielu potraw. Nawet początkujący kucharz w kilka minut wyczaruje z ciecierzycy wspaniałe danie. Zupy kremy, farsze, sałatki, pasty, kotleciki - możliwości jest nieskończenie wiele. Jednak niekwestionowanym królem dań z ciecierzycy jest hummus - tradycyjna bliskowschodnia potrawa popularna na całym świecie. W Polsce również staje się znany - jednak nie wszyscy raczący się hummusem podczas urlopu w Tunezji, czy w orientalnej restauracji wiedzą, że aromatyczna pasta na ich talerzu, to właśnie mielona ciecierzyca, połączona z pasta sezamową tahini, oliwą z oliwek i przyprawami. Hummus można zrobić samemu, według przepisu - lub kupić w delikatesach lub sklepach ze zdrową żywnością. Jedzony tradycyjnie jako dip - z pitą, chlebkiem aish, zwykłym pieczywem lub warzywami - stanowi pyszną i zdrową przekąskę. Idealnie komponuje się z drobiem, wędzonymi rybami, warzywami z rusztu. Ciekawe inspiracje na potrawy z hummusem w roli głównej znajdziecie tutaj.